Tilbake

Lufting av ABS bremser.


- Servokrets fremme
- Servokrets bak
- Styrekrets fremme
- Styrekrets bak

Som en del av høstens service skiftes bremseveske.

T.o.m 2006 er k1200GT utstyrt med delintegral1 system, også benyttet på R1150RT. Del-integral betyr at styrebremse bremser både framme og bak, mens fotbremsa kun bremser bakhjul. I tillegg er systemrt utstyrt med bremseforsterker, i form av servomotorer som forsterker trykket.

Bremseveske etser lakk. Bruk en klut og dekk til etter behov slik at ikke søl treffer lakk.

Detaljert beskrivelse av systemet her.

Siden lufting som regel blir gjort i forbindelse med skifte av bremseveske dreier min beskrivelse seg om det. Eeventuelt kun lufting gir seg selv.

Det enkleste er å bruke sugesystem for bremseveske. Har selv laget et system, beskrevet ifm min K100RS. Men kan også kjøpes på Bitema eller hos Gasolin.no.

 

Servokrets:

Fremme:

Press bremseklossene helt fra hverandre. Siden bremseslangen festes i toppen på kalipper må kalipper tømmes for gammel bremseveske, ved å presse stemplene helt inn tømmes kalipper.

Sug beholder i ABS-unit tom for bremseveske og fyll det på nytt. Bruk en passende flaske, uten bunn, og skru den fast. Passende O-ring sikrer tetning.

Fyll opp så flasken er nesten full. (Det er ikke mulig å se hvor mye veske der er i beholder. Etterfyll flasken under hele prosessen slik at der alltid er synlig bremseveske i flasken).

Kobl sugeslange til luftenippel på kalipper. Start suget, og åpn luftenippel. Nå synker nivået i flasken sakte. Etterfyll etter hvert. Når all gammel bremseveske er ute av systemet lukkes luftenippel og sugeslange kobles fra. (Hold alltid sug i slangen når nippel er åpen).

Gjør det samme for andre kalipper. Husk å press klossene fra hverandre.

Når all gammel veske er ute av systemet , fortsett sugingen til flasken blir tom, og steng så luftenippel.

 

Bruk bremsen så klossene presses mot skiven. Etterfyll beholder. Nivået i beholder skal nå opp til ca 3 mm under kanten hvor gjengene i påfyllingskruen begynner.

(I BMWs manual foreslår de at man setter på tenningen og bruker trykk for å presse ur bremsevesken. Da må man låse stemplene i kalipper så de ikke presses inn. Egen erfaring tilsier at pga høyt trykk i systemet utvikler denne prosessen seg lett til en grisete jobb. Ved kun å bruke undertrykk og sug kan man greie dette uten å spille en dråpe. Vel, i allefall nesten...).

(Bildet viser fylling av beholder for bakbrems)

Bak:

Som fremme, men man trenger ikke presse inn bremseklossene, siden bakre kalipper har bremseslangen festet i bunnen.

 

Styrekrets:

Fremme:

Åpn opp og tøm bremsebeholder på styret. Fyll deretter beholder med ny bremseveske.

Kretsen luftes som man gjorde med biler i gamle dager. Jeg fikk ikke noen særlig glede av sug fra slange, selv om sug i slangen hindrer søl.

Lufteniplene luftes i rekkefølge 1,2,3,1. Se bildet.

 Legg merke til  plassering av nippel 2F og 2B.

 

 

 

Hold suget i lufteslangen, og trykk bremsehendel saaakte.(ellers spruter der veske opp fra beholder på styret)

Åpn luftenippel mens bremsehendel presses sakte helt inn. Lukk nippel og gjenta.

Pass på å etterfyll beholder før den tømmes.

Når gammel bremseveske er ute av systemet fylles beholder opp og lokket settes på plass.

 

 

Bak:

Ta bremseveskebeholder løs fra sin holder. Samme fremgangsmåte som for frambrems.

For denne krets virket sug fra lufteslange, så ingen behov for pumping av pedal.

Bremsveskebeholder er svært liten, og tømmes fort. Garder for søl av bremseveske.