M/S "Vargøy " som da var Nord- Europas største Aluminiumsskip

kom til Hammerfest i Juni 1967

 

 

 

Det var som Finnmark Dagblad skrev denngang en delikat farkost som nå skal settes inn i "fjordcruise "

Hammerfest - Nordkapp, og til vinteren skal den settes inn i flytillbringertjeneste mellom Hammerfest og Alta

Vargøy ble levert av Fjellstrand Båtbyggeri og Aluminiumindustri, Omastrand i Hardanger.

(Båtbyggeriet drives den dag i dag), Båten er 28m lang,6,15m bred.

Den har to Caterpillar dieselmotorer på 400 hk hver og vil få en fart på 16 knop antall sitteplasser er 90,

men båten er sertifikert for 170 passasjerer, hele skipet fra kjøl til mastertopp er bygd av aluminium,

Den var ved sjøsettingen assurert for 1,7 mill. kroner.

Da båten kom til Hammerfest var et førtitall gjester invitert til en enkel tilstelning og demonstrasjonstur på Sørøysundbassenget.

Det var styreformann Ørjan Østvik i FFR som ønsket gjestene velkommen ombord

på prøveturen var det en veteran blandt FFRs skipsførere Kaptein Paul Johnsen som førte skipet.

 

Kaptein Paul Johnsen

Disse to sto for Serveringen på Prøveturen

Alle sort/ hvit foto er brukt med tilllatelse av Finnmark Dagblad

Titel fra FD `s repotarsje om ny båten

Annonse fra Finnmark Dagblad 1967


Fjordflower er bygget i Odda i 1967 Fra 1967 til 1980 ble båten benyttet som rutebåt i Finnmark Da under navnet M/S Varøy. Sine første oppdrag som MS Fjordflower hadde damen med fjordcruise i blomstringssesongen på Vestlandet. Deretter gikk turen til Bergen der den tok passasjerer på ”dinner-cruise” i skjærgården. Siste stopp før Aker Brygge var Drammen havn der den ble et populært bidrag til byens uteliv.

Aker Brygge konseptet lokket til sist (1989) Fjordflower på en Oslo tur og siden har den ligget her i hjertet av havnen.

 

Dette er det siste bilde av Gammle Vargøy tatt Høsten 2007 Da jeg var en tur i Oslo,

denn ligger fortsatt der.